onsdag 11 april 2012

Om rutor som är rutor men som ändå inte är en ruta

Från mitt skrivbord på femte våningen har jag en väldigt bra översikt över parkeringen. I ögonvrån såg jag hur en liten varselklädd filur börjar gå mellan bilarna, stannar, tittar och lappar!
Eftersom de har vårstädning av min gata tog jag bilen den långa kilometern till jobbet idag och jag ställde mig i en ruta som egentligen inte riktigt är en ruta fast det har varit en ruta. Enligt P-skylten stod i alla fall halva bilen rätt!
Så det var bara att sätta på sig jackan och jogga ut på parkeringen precis som han står och tittar på min tändsticksask tillika bil. Tack och lov så kan jag busvissla så jag påkallar hans uppmärksamhet på min lufsande gestalt.
Jag frågar lite fint om det gör något att min bils registreringsnummer inte är kopplat till tillståndet, det gjorde det men han rådde mig att kontakta den som för listor över tillstånd och reg.nummer. Då tittar jag lite på tändsticksasken och frågar (utan att avslöja att det är min bil han står och titta på):
-Du, hur är det egentligen med de här rutorna som inte är rutor men som ändå är rutor? (Jag viftar lite fint med handen mot rutan som inte är en ruta innehållandes min lilla bil.)
-Ja, det där är inte en ruta trots att de flesta vill tro att det är en ruta. Men den där borta syns linjerna så tydligt så den är en ruta fast den egentligen inte är en ruta.
-Okej, så då är det bäst att jag flyttar på den där lilla bilen som står i rutan som inte är en ruta?
-Är det din?! (Han tittar lite förvånat på mig)
-Jooo… (Skrapar lite med foten i asfalten)
-Ja det är nog bäst det, så cancellerar jag  den här p-boten… (han tittar på mig med sträng blick)
-(Ler mitt allra finaste leende och tindrar med ögonen) Åh, tack så jättemycket!

Så! Nu har jag tjänat 700 kr på en icke p-bot! Hej lunchshopping!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar